Friday, June 5, 2009

Literature review..

Salam, berikut adalah sedikit maklumat tentang sistem pawah untuk tatapan pembaca. (Karya dipetik daripada blog http://www.goatnstresources.blogspot.com)

Monday, April 21, 2008

Sistem Pawah

Pawah adalah tradisi Melayu lama, dimana tuanpunya ternakan akan memilih seorang gembala untuk menternak dan membiakkan ternakan mereka. Ianya merangkumi pelbagai syarat yang berbeza bergantung kepada tempat, keadaan dan faktor setempat. Secara amnya, dalam sistem pawahan kambing, anak kambing tuanpunya akan dibahagi sama rata diantara tuanpunya dan gembala.

Penternakan kambing mampu memberi pulangan yang lumayan kerana kambing membiak dengan cepat, iaitu pada kadar dua ekor setiap sembilan bulan.


Pembahagian Kambing

Pembahagian kambing tuanpunya adalah dibuat seminggu selepas anak dilahirkan. Ini adalah kerana dalam tempoh itu, kesihatan anak kambing masih belum stabil lagi.

Pembahagian adalah bergantung kepada tuanpunya. Ini bermakna dalam kumpulan kambing yang tuanpunya miliki, gembala akan mendapat anak pertama dan tuanpunya akan mendapat anak kedua. Kami tidak menggalakkan penjualan kambing betina tapi kami akan tetap menjual kambing jantan sebagai pedaging selepas umur 6 bulan. Seterusnya digantikan dengan kambing betina untuk pembiakan. Kami boleh membantu dalam segala aspek pengurusan kambing tuan.


Pilihan Pemeliharaan Kambing

Anda boleh memilih tatacara pemeliharaan ia itu secara terus menerus atau jualan anak.
  • Cara terus menerus, kami akan membiakkan kambing anda secara terus menerus. Dalam pilihan ini, kami akan menjual anak kambing jantan dan membeli anak kambing betina sebagai ganti.
  • Dalam pilihan jualan anak, kami akan menjual anak kambing anda pada umur 6 bulan, tanpa mengira jantina. Kami akan memasukan hasil jualan kedalam akaun anda selepas jualan.
Anda boleh menukar pelan pemeliharaan pada bila-bila masa tertakluk kepada syarat tertentu.

No comments: