Wednesday, June 3, 2009

Lawatan ke Casserose Segamat

Salam,

Perjalanan aku dari Kuantan ke Johor Bahru memerlukan aku menempuh bandar Segamat. Di sini terdapat satu syarikat penternakan kambing Boer yang agak masyhur iaitu Casserose, sekarang dah tukar jadi MARWA Farm kerana pertukaran pihak pengurusan.

Imej terbaru Casserose aka MARWA Farm..

Sebahagian kandang Casserose Marwa Farm..

Aku tak melepaskan peluang melawat kompleks penternakan Casserose yang mengandungi 7 kandang bersaiz 120' x 50' (kalau tak silap la..dah lama sangat aku simpan story ni). Memang besar! Yang terbesar pernah aku jumpa dengan kapasiti kambing hampir 2000 ekor. Aku belajar beberapa perkara dengan pengurus Casserose Segamat, En.Selamat walaupun modus operandi kami tak sama..maklumlah gajah dengan pipit bezanya.

Panjang dan besar dari dalam..


Makanan sedang siap untuk dihidangkan..

Sebahagian kambing Boer unregistered FB yang ada...

Tujuan aku sebenarnya nak cari seekor pejantan Boer sebagai backup Pejantan aku yang kurang aktif memanjat sebab sakit kulit. Tapi malangnya Casserose ini bukan penjual tetapi lebih kepada penternak jangka panjang. Bela banyak2 pahtu jual daging...ada beberapa ekor tetapi muda lagi jadi kiranya lawatan kerja ajalah tu..


Ni pejantan yang ditawarkan pada aku tapi bukan FB..

Lawatan sebegini mungkin pada sesetengah orang membuang masa tetapi aku nak menuntut ilmu...semoga aku berjaya kekal dalam industri ini..amin.

No comments: