Wednesday, June 3, 2009

Pengiklanan & Pemasaran...

Salam,

Salah satu elemen yang penting dalam perniagaan adalah pemasaran produk. Pengiklanan merupakan satu kaedah pemasaran yang paling berkesan, jadi sunnahfarming pun cuba menggunakan kaedah ini untuk memasarkan kambing kami...alhamdulillah ramai pelanggan sudah mengenali kami melalui banner yang kami pasang di sekitar kandang..cuba ya jangan tak cuba...

Kain rentang jualan kambing aqiqah dan lembu korban..


Banner untuk memperkenalkan ladang kepada umum..

Satu lagi cara pemasaran yang aku nampak untuk menjamin kesinambungan perniagaan kambing aku ini adalah mempelbagaikan produk. Setakat ini kami hanya mampu jual kambing baka dan aqiqah. Tinja tidak diproses ada sekali-sekala orang datang beli. Susu memang ada pasaran tapi aku tak mampu bekalkan.

Bangsal untuk memproses tinja, dapatlah proses sikit-sikit.

Kedua-dua produk susu dan produk tinja proses memerlukan modal tambahan. Ini kerana aku memerlukan mesin pembancuh makanan yang sesuai dan mesin memproses tinja. Ia juga memerlukan pekerja tambahan untuk melaksanakan tugasan ini, so kenalah kira kos upah. Semoga Allah akan memurahkan rezeki kami...


Kambing boer wether untuk lebih pilihan kepada pelanggan selain Feral dan kampung.

Aku tak ambil upah pun dari perniagaan aku..cukuplah gaji aku sebagai cikgu. Aku buat semata-mata kerana minat aku terhadap kambing.

No comments: