Friday, September 7, 2012

Kambing oh kambing..

Salam sejahtera,

Lama betul tak buat coretan tentang kambing ini. Aku masih berkecimpung dalam penternakan kambing. Ramai juga kawan-kawan yang dah entah ke mana..

Kambing sedang makan PKP jenama SIWA..
 
Untuk pengetahuan semua, kambing aku di Johor Jaya masih belum terjual walaupun dah ramai juga yang tanya tapi senyap tanpa susulan. Rasanya aku letak harga tak mahal..jatuh RM600 je seekor. Oleh sebab aku nak jual semua 7 ekor jadilah harganya RM4000 jadi orang pun takutla..tapi tak apa kalau tak leh jual aku bela je..time berkelana nanti aku upahlah orang jaga. Makanan pun dah xde masalah dengan tambahan 2 tong besar baru cukup untuk sebulan cuma orang yang aku upah ni perlu tahu merawat kambing kalau sakit. Setakat sakit teruk takdela cuma yang jantan 2 ekor kakinya asyik berkudis dan berulat kena selalu ditengok dan disembur ZOOSAMEX. Dah pelbagai rawatan aku bagi...Penicillin, Minyak Gamat, Iodin, Acroflavine hingga minyak hitam pun aku sapu tak hilang kudisnya. Suntik dengan Betamox LA dan Terramycin pun masih berulang sakitnya.  Sekarang aku sedang menghantar kes kepada Dr.Zainal (ex-U Keng) untuk didiagnosis..mintak-mintak dia tahu sebab dan cara merawatnya.

Murid aku sedang belajar mencincang Napier menggunakan mesin chopper sebab diorang belajar Bab Enjin.
 


No comments: