Saturday, September 8, 2012

Caseous Lymphadenitis (CLA)...

Salam,

Hari ini aku ingin bercerita tentang sejenis penyakit kambing. Setelah ditilik oleh Dr.Zainal..kambing jantan aku mungkin mengalami penyakit CLA (kes bisul/bengkak nodus limfa) yang disebabkan oleh sejenis bakteria yang bernama Corynebacterium pseudotuberculosis. Tanda klinikal utama jangkitan yang boleh dilihat secara mata kasar adalah bengkak, pecah dan bernanah di kawasan kelenjar seperti bawah leher, celah kelangkang, dan bahagian atas paha.
http://www.dvs.gov.my/html/themes/jph/pdf/4A_-_VETERINAR___PENYAKIT_BISUL_NODUS_LIMFA_(CLA)%5B1%5D.pdf

Kambing jantan aku mengalami bengkak kelangkang kaki belakang tetapi belum pecah. Penyakit ini boleh menyebabkan kambing jadi kurus dan jika pecah bisul boleh merebak ke seluruh kawasan kandang. Ngeri juga baca artikel pasal CLA ni tetapi jangan panik.

Langkah pertama, asingkan kambing. Kedua suntik antibiotik. Ketiga panggil veterinar untuk suntik vaksin. Keempat sembelih jika sudah kurus sangat, daging yang bengkak tu buang dan yang elok mesti dimasak sepenuhnya. Buat stik tak bolehlah..


1 comment:

Feral KK said...

bahaya pnyakit ni cikgu CLA..slalu kalu kena pyah dah nak baik.Cikgu ada gmbar kambing jantan tu tak,kalu ada boleh upload..nak tengok kat mana bengkak tu..baru2 ni kmbing jantan kwn sy ada kena jgak bwh kelengkang..mmg xprasan..lepas tu tak boleh berjalan,kmudian mati..nak makan takut sebab penyakit..hehe