Wednesday, December 31, 2008

Perkembangan terkini..

Salam,

Berikut adalah inventori ternakan bagi akhir tahun 2008.

Kehidupan
Pejantan - 1 ekor
Induk - 21 ekor
Dara - 1 ekor
Anak jantan - 6 ekor
Anak betina - 7 ekor
Jumlah - 36 ekor

Kematian
Induk - 3 ekor
Anak jantan - 6 ekor
Anak betina - 7 ekor
Jumlah - 16 ekor

Jika dilihat daripada inventori 2008 menunjukkan kadar kematian kambing aku sangat tinggi. Setelah kajian dijalankan, beberapa faktor telah dikenalpasti iaitu:

Faktor
1. Makanan - jumlah makanan yang diberi tidak tepat mengikut keperluan kambing. Akibatnya ibu kambing tidak mendapat zat yang mencukupi untuk anak kambing. Tindakan yang aku ambil adalah menambah dedak PKC dalam menu. Alhamdulillah kambing nampak lebih gemuk dan sihat..lori pun dah ada untuk kutip pelepah sawit.

2. Pekerja - tiada pembantu dalam pengurusan kandang menjadi punca banyak kematian anak kambing semasa lahir. Ini kerana adik aku terpaksa mencari rumput di tempat yang agak jauh dari kandang. Aku perlukan seseorang yang akan berada di kandang setiap masa. Aku merancang mengupah orang Indonesia, orang sendiri memilih.

3. Kandang - persekitaran kandang agak sejuk di waktu malam walaupun pada musim panas. Ini menjadi punca anak kambing tidak dapat bertahan, terutama jika jenis ibu kambing yang tidak suka anak. Masalah ini sedang diselesaikan dengan cara memasang unggun api di bawah kandang dan mempertingkatkan cara menjaga anak kambing secara intensif. Buat masa ini sedang dalam pelaksanaan...kita tunggu hasilnya.

Aminnnn..ya robbal 'alamin.

No comments: