Wednesday, December 31, 2008

Mengorak langkah..

Salam,

Semasa cuti sekolah baru-baru ini, aku telah berbincang dengan adik aku tentang masalah yang beliau hadapi semasa menjaga kambing kami. Aku dapati masalah rumput amat kritikal kerana rumput yang kami tanam tidak menjadi kerana tanah paya terlalu berair.

Akibatnya rumput perlu dicari jauh dari kandang, kos minyak meningkat, kambing kurang perhatian dan macam-macam lagi kesan lain. Aku buat keputusan untuk cari sebuah lori 1 tan dan pekerja pembantu serta menggali parit untuk tapak napier. Alhamdulillah..lori akhirnya dibeli dengan harga RM8200 dari seorang pemborong pisang di Terengganu. Longkang besar digali untuk alirkan air keluar menggunakan excavator @ jengkaut dengan bayaran RM1400 untuk tempoh sehari. Pekerja sahaja tak dapat cari..



Inilah lori yang aku beli...Toyota Hiace tahun 82, mahal sikit dari harga pasaran tapi aku tak perlu keluarkan belanja membaikpulih, terus pakai je. Bolehlah angkut daun sawit dan rumput dengan banyak.







Ini pula parit besar yang digali untuk tapak Napier, anak saudara aku siap mandi lagi
.
Masa itu air banyak sebab musim hujan..air jernih dan sejuk.



Tapak tanaman Napier 2 ekar sebelah kiri siap pagar dan longkang..


Ini pula tapak bahagian tengah, nampak tak kolam takungan untuk air siraman rumput?


Ini pula tapak sebelah kanan..selepas ini JCB akan ratakan tanah tapi kena tunggu musim kering dulu.

No comments: