Sunday, December 28, 2008

Kelahiran keenam belas..

Salam, kisah kedua..

Pada 22 Disember aku menerima lagi satu lagi kelahiran iaitu kembar 3. Anak yang pertama selamat lahir jantan, selang setengah jam lahir seekor lagi betina secara songsang tetapi mati kerana kepalanya lekat. Selepas itu keluar lagi seekor betina.

Hati aku dah gembira kerana ini kelahiran kembar 3 yang kedua, tetapi kegembiraan itu hanya sementara apabila keesokannya kedua-dua anak itu tiba-tiba jadi lemah selepas sihat dan mampu berdiri sebelumnya...dan akhirnya mati. Sedih juga tapi nak buat macamana, dah takdir.

Aku dan adik aku bermuhasabah..pertama ibu ini pun jenis tak sayang anak juga, dia tak menyusu asyik mengelak menyebabkan anak tu kelaparan dan hilang tenaga. Susu tepung bantuan telah diberi tetapi tak mampu menyelamatkan kedua-duanya.. yang kedua kemungkinan cuaca sejuk di kawasan kandang aku. Sekarang musim hujan.

Aku berharap rakan2 penternak yang berpengalaman dapat bagi tips untuk mengatasi masalah ini...aku dah consult Azli AG dan akan cuba guna tips yang dia bagi.



Ini dia ibu kambing tak sayang anak..

No comments: