Saturday, August 20, 2011

Pasaran kambing merudum?

Salam,

Post kali tentang isu global..baru-baru ini aku singgah di Casserose (Marwa Farm) Segamat yang ada 7 kandang besar (rujuk post aku lawatan-ke-casserose-segamat ). Tujuan aku singgah adalah untuk membeli pejantan Boer baru bajet RM1000 sebab pejantan sedia ada milik peserta contract farming aku sudah dihantar pulang ke Kuantan semula...

Apa yang aku nak cerita di sini adalah, syarikat gergasi penternakan kambing ini sudah hampir ditutup kerana hanya tinggal 1 kandang sahaja, itupun yang dihuni kambing-kambing tua. Menurut pengurus, masalah berpunca daripada tiada pekerja, pasaran kambing tempatan tidak memuaskan dan ternakan tidak membiak seperti diharapkan...sedih aku tengok penternak kambing di Malaysia, semua lingkup kecuali yang jual susu je nampak stabil sikit. Yang jual daging dah tak larat menanggung kos...akhirnya kambing kampung jadi pilihan terbaik.

Aku simpati dengan mereka...namun perjuangan tetap perlu diteruskan.

Wassalam.


1 comment:

Brahim Nyior said...

Member aku x-UPM, masih bertahan, tapi dia buat cabang lain untuk pastikan soru tak miss. Dia jual emas public Dinar.. Ajak aku, tapi aku tak masuk..