Monday, August 25, 2008

Sambungan...perkembangan terkini!

Salam,
Sekarang aku nak cerita pulak tentang rumput Napier. Masalah rumput Napier sudah selesai kerana sekitar Kuantan banyak rumput Napier liar yang tumbuh melata. Ada yang tinggi sampai 6 kaki. Aku kagum dengan adik ipar aku yang begitu aktif mencari rumput sekitar kandang kambing aku..hari tu aku ikut sekali sampai calar-balar tangan aku. seronok tetapi merenyam kena miang.


Bekalan rumput tu cukup untuk berbulan-bulan lamanya sebab ada 2 atau 3 tempat yang boleh 'rotate' . Yang susah sikit hanya nak angkut rumput tu ke kandang. Terpaksalah kereta Iswara adik aku jadi 'lori' tetapi boleh muat 2 guni penuh sahaja.



Selepas ini rumput akan ditanam di dalam kawasan kandang. Pagar pun telah dipasang 90% seluas 2 ekar, cuti sekolah aku sibuk naikkan pagar 5 kaki. Aku beli pagar hijau lagi murah daripada pagar tak bersalut, mungkin harga besi yang semakin mahal. Aku beli lebih 10 gulung pagar 40 kaki panjang setinggi 5 kaki dengan harga rm116 segulung, yang lain beli 2nd. Ada juga aku dapat pagar baru harga rm70 segulung, ada kawan2 yang baik hati. Terima kasih.



Akhir sekali aku nak cerita sikit tentang MAHA 2008. Aku 'respect' dengan penganjur, orang jawa kata gren abis..aku tak sempat pegi lama sebab sibuk siapkan projek aku. Sempat pergi beberapa jam sahaja tu pun sampai dah 6 petang sampai diorang tutup. Sempat juga pergi bahagian penternakan tetapi tak sempat nak daftar PPKM, booth Boerbest macam ada orang tetapi dah malam..abang aku beria-ia nak tengok bahagian jentera pertanian tetapi tak sempat.
Berapa banyak tapi daa...itu ajala tentang MAHA2008, dah ramai orang cerita.



Yang aku dukung tu anak perempuan aku Maryam Jamilah yang tak segan-segan masuk ke dalam kandang kambing nak tengok dari dekat kambing abi nya. Siap tutup pintu lepas dah masuk..memang anak abi...mmmuuah!!!

Hingga ketemu lagi...assalamualaikum...

No comments: