Saturday, April 11, 2009

Lawatan ke Kuantan..

Salam,

Hari ini aku ingin bercerita tentang lawatan aku ke kandang kambing sekitar Kuantan 3 minggu yang lalu. Dah lama aku menyimpan bahan untuk entri aku kali ini, baru sekarang mampu diterjemahkan ke paparan blogku ini..

Lawatan ke Panching Ternak Enterprise
Kandang kambing seluas 20' x 40' ini (kalau x silap) terletak di Kg.Panching, Kuantan, Pahang. Ia dimiliki oleh En.Zul, seorang pekerja offshore dan diuruskan oleh En.Fadil, seorang pekerja tempatan yang berdedikasi. Kandang ini kecil sahaja tapi lengkap dari semua aspek asas pengurusan kandang kambing.

Stok kambing Feral untuk akikah <Panching Ternak>

Kambing Saanen untuk jualan susu segar setiap hari <Panching Ternak>

Rumput Napier yang ditanam seluas 1 ekar tumbuh segar<Panching Ternak>

Pertemuan tu lebih kepada perbincangan tentang kos operasi yang semakin meningkat, jadi Panching Ternak lebih menumpukan jualan susu kambing dan jualan kambing akikah. Tujuannya supaya aliran tunai lebih lancar. Kalau harapkan jualan kambing baka, lambatlah jawabnya nak masuk duit ke kantung syarikat...

Kandang kos rendah khas (RM2000++) untuk kambing Feral <Panching Ternak>


Aku bersama Abg Zul pemilik Panching Ternak Enterprise..


No comments: